S-ar putea sa dispara returul gratuit la comenzile online de haine. De ce? Pentru că marile magazine și-au dat seama că această facilitate nu (mai) este una convenabilă pentru ele.
Da, este o veste îngrozitoare pentru cei pasionați de modă și de probat sau pozat haine pe net, urmate de returnat, dar se pare că multe site-uri mari de haine, au început deja să aplice mici taxe pentru retururi.
Pentru români, cel mai cunoscut mare retailer de haine care, începând de luna aceasta, a început să aplice o taxă de retur ce se oprește din suma care trebuie înapoiată cumpărătorului, este Zara, anunță The Guardian.
De-a lungul anilor, “obligate” cumva de companiile uriașe care au introdus această facilitate a returului gratuit, treptat, și multe dintre micile magazine online au adoptat aceeași metodă, pentru a nu-și pierde chiar de tot clienții în favoarea coloșilor. Este și cazul newretro.ro ,care oricum are mai mult scopul de a refolosi ce aruncă lumea cumpărat de la ceilalți.
Youtube, Instagram și TikTok sunt pline de “try-on hal”-uri, în care autorii probează grămezi de haine comandate pe net și invită urmăritorii să-și dea cu părerea despre ce ar trebui să păstreze și ce să returneze dintre acestea. Este deja un tip de content care a devenit un gen în sine.
De asemenea, sunt mulți care comandă haine pe care le poartă doar o dată pentru o poză pe social media sau pentru un eveniment, după care le returnează.
De ce nu le mai convine companiilor să ofere retur gratuit cumpărătorilor?
Ei zic că unul dintre motive ar fi acela că, având retur gratuit, oamenii își comandă mai multe mărimi din același produs, le probează pe toate acasă, după care returnează moca ce nu le (con)vine. Astfel, au îndepărtat și mai mult clienții de magazinele fizice, pentru că aceștia au și mai puține motive să le viziteze.
A doua cauză ar fi aceea că procesarea retururilor este consumatoare de timp și costisitoare: transportul este trecut “pe cheltuiala” vânzătorului, plus ambalajele, care nici nu pot fi refolosite, din moment ce facem o gaură în ele când deschidem coletul. Miliardele de ambalaje produse anual pentru transportul hainelor devin în același an gunoaie, pentru că mai puțin de 15% dintre ele sunt colectate pentru a fi reciclate.
Al treilea motiv pentru care se dorește introducerea taxei de retur, ar fi lungul drum al reîntoarcerii produsului spre vânzare. Nasturii trebuie închiși la loc, etichetele reatașate, articolele reîmpachetate, după care produsele reintroduse în stocurile din sisteme. Este o întreagă tevatură, iar uneori cea mai simplă și mai ușoară soluție pentru companii o reprezintă pur și simplu aruncarea hainelor, ceea ce înseamnă o risipă îngrozitoare. În SUA sunt aruncate anual aproximativ 1,6 milioane de tone de bunuri returnate, generând astfel 15 milioane de tone de emisii toxice în atmosferă.
Retailer-ii nu vor să dezvăluie prea multe despre impactul negativ al retururilor, pentru ca oamenii să nu se simtă vinovați, dar pentru mulți dintre noi, din păcate, și dacă am ști tot adevărul, nu ne-ar interesa și nu ne-ar influența comportamentul vizavi de shoppingul online. Se știe deja cât este de dăunător fast-fashion-ul pentru natură, iar lumea îl preferă în continuare. Într-un fel e de înțeles, pentru că omul, înainte de a se gândi la Planetă, se gândește la buzunarul lui și vrea de toate cu bani puțini.
Deși marile companii de haine vor introducerea acestei taxe de retur doar din motive financiare, poate acest lucru va ajuta și natura. Nu că nu ne-ar plăcea tuturor retururile, doar că ele contribuie la ridicarea acelui munte de gunoaie pe care-l producem.
Pe de altă parte, și vânzătorii ar trebui să depună mai mult efort în stabilirea măsurilor, ca să nu mai existe situații în care de la o firmă ți se potrivește mărimea S, iar de la alta L, de exemplu. La fel, ideal ar fi ca modelele folosite de marile magazine online să semene mai mult cu oamenii reali?.